Używamy plików cookies,

by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz,

by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

AleksandrowOnline Logo

Portal internetowy www.aleksandrowonline.pl
Informacje o Aleksandrowie Łódzkim
Aleksandrów Łódzki, aleksandrow lodzki, wiadomości, informacje, sport, kultura, 
pokazujemy korupcje władzy, reportaże TV, wydarzenia, pogoda, rozkłady jazdy MPK, rozkłady jazdy busów, ważne telefony, publicystyka, gmina, sołectwo.

Burmistrz Jacek Lipiński, droga szybkiego ruchu S14 i katastrofa z opóźnionym efektem.

22 sierpnia podpisano w łódzkiej siedzibie GDDKiA umowę na budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi - to ostatni, brakujący fragment tzw. łódzkiego ringu.

Budowa ostatniego odcinka S14 jest ważna z punktu widzenia strategii transportowej w regionie. Po oddaniu do ruchu ma poprawić warunki życia mieszkańców Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, wyprowadzając tranzyt z tych miejscowości, jednocześnie skracając czas przejazdu. Dzięki wybudowaniu drogi S14 Łódź (wraz z aglomeracją) będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem wykorzystującym autostradę i drogi ekspresowe.

 

 

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że obecnie tranzyt północ południe w 99% przeniósł się już na autostradę, wschodnią obwodnicę Łodzi, przez Aleksandrów przejeżdżają niemal wyłącznie auta ciężarowe z lokalnego ruchu docelowego. Każda spedycja z obszaru Poddębic, czy Pabianic wykorzystuje istniejące już, nowe połączenia autostradowe. Z tego powodu S14 ma przede wszystkim znaczenie rozwojowe dla zachodniej części aglomeracji łódzkiej. Już dziś widać po ilości inwestycji, że pozytywnie wpływa na zainteresowanie gruntami w Gminie Zgierz i Konstantynów Łódzki. 

Jakie znaczenie S14 będzie miała dla Aleksandrowa? Na ten moment niewielkie. Przejmie lokalny ruch tranzytowy. Niestety Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego Jacek Lipiński poprzez swoje całkowicie niepotrzebne polityczne wystąpienia doprowadził do sytuacji, w której właśnie z politycznego względu gmina została ukarana brakiem dojazdu do węzła Teofilów. Już wielokrotnie pisaliśmy na łamach naszego portalu dlaczego ten dojazd był tak kluczowy dla nas. W skrócie nie tyle był istotny ze względów na szansę pozyskania nowych inwestorów co dawał nowe połączenie komunikacyjne z Łodzią. Bez niego gmina dusi się w wąskim gardle Kochanówki i dawno już zakorkowanej Rąbieńskiej przechodzącej w Krakowską w Łodzi.

W planach GDDKiA przewidziane było przeniesienie Drogi Krajowej z Aleksandrowskiej i Wojska Polskiego w Aleksandrowie na ulicę w Łodzi pełniącą funkcję dojazdową do węzła teofilów i dalej południową obwodnicą Aleksandrowa. Problem budowy dojazdu do węzła Teofilów od strony Łodzi, Prezydent Zdanowska zdecydowała rozwiązać samodzielnie i sfinansować z budżetu samorządu, chociaż przyjęte rozwiązanie jest inne od planowanego, bo zostanie poprowadzone zamiast od ulicy Włókniarzy nowym torem, to śladem ulicy Szczecińskiej od Aleksandrowskiej aż do węzła. 

Aleksandrów jako malutka gmina z wybujałymi ambicjami Jej lidera nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć tego ciężaru. Rosnące zadłużenie i znowu z powodów politycznych brak wsparcia ze strony marszałka właściwie przekreśla szansę na budowę odcinka dwujezdniowej ulicy między węzłem Teofilów a Konstantynowską w Aleksandrowie Łódzkim, kładąc zasłonę milczenia na temat południowej obwodnicy miasta. Ta smutna konstatacja jest tym bardziej przykra, że Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego Jacek Lipiński był (albo nawet jest jeszcze) liderem stowarzyszenia TAK dla S14. Walczył chodząc z kilkoma urzędnikami po pasach w centrum miasteczka żeby inwestycja powstała i... powstanie. Wszystkie samorządy, które przystąpiły do stowarzyszenia będą miały zjazdy, tylko Aleksandrów Łódzki będzie słuchał szumu aut zza barier dźwiękochłonnych. Żeby nie było aż tak strasznie to trzeba przyznać, że w tej beczce dziegciu jest łyżka miodu. Zjazd znajdujący się w mieście Zgierz ma się nazywać Aleksandrów, miał się nazywać, bo sensu tej nazwy ni jak nie da się wytłumaczyć (śmiech). Trzeba przyznać, że oczywiście będziemy jako mieszkańcy mogli korzystać z S14, bo chcąc jechać na północ Polski pojedziemy w kierunku Zgierza i tam wjedziemy na tą trasę, podobnie jadąc na południe będziemy mogli pojechać przez Rąbień do Konstantynowa Łódzkiego. Tu też pojawia się kolejny problem, który sygnalizowałem kilkakrotnie, a który jest całkowicie ignorowany przez nasze lokalne władze od lat. Skoro będziemy jeździć do Konstantynowa chcąc wjechać na S14 to zwiększy się obciążenie ruchu na konfliktowym skrzyżowaniu Pabianicka - Konstantynowska oraz na rondzie w Rąbieniu, na którym i tak już dzieją się w porannych i popołudniowych godzinach szczytu dantejskie sceny (również z powodu tego że tuż obok ronda jest duża szkoła). Podobne problemy są już i się nasilą na ulicy Wolności i Zgierskiej, od dawna powinno istnieć w planach rondo łączące ulice Zgierską z Wolności, Franin i Głowackiego. 

Tymczasem wszyscy powinniśmy się przygotować na utrudnienia w ruchu na drogach łączących gminę z Łodzią, które już dawno straciły swoją przepustowość, a teraz podczas budowy wiaduktów będą jeszcze bardziej zakorkowane, bo na pewno powstaną utrudnienia trwające miesiące.  

Mamy niewielką szansę na odcięcie kuponu od powstania S14 jeśli gmina znajdzie inwestorów na posiadane tereny w okolicach Brużyczki. Nie jestem pewien nawet czy budujący się tam w okolicach napływowi wiedzą, że jest tam taki teren pod inwestycje? Tak to ten obszar, który parę lat temu został zastawiony pod kredyt w parabanku, ale po aferze z tym związanej, dzięki m.in. emisji obligacji udało się uciec od problemów związanych z tamtymi nieodpowiedzialnymi działaniami. 

Właściwie pozostało liczyć nam, że Burmistrz ukorzy się przed władzą centralną, albo obecna opozycja wygra wybory, ale i tak to nie gwarantuje inwestycji drogowych w gminie, bo skoro w poprzednich 8 latach rządów PO takich inwestycji nie udało się pozyskać to dlaczego teraz miałoby się coś zmienić? Szczególnie, kiedy nasz Burmistrz jest już w środowisku partyjnym osobą persona non grata. 

Po zakończeniu inwestycji, droga ekspresowa S14 będzie liczyła ponad 28 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy z możliwością dobudowy trzeciego, zewnętrznego, zależnie od potrzeb. Realizowana będzie w systemie projektuj i buduj.

Historia budowy S14

Początkiem drogi ekspresowej S14 był odcinek o długości 15,2 km od węzła Dobroń (skrzyżowanie S14 z drogą wojewódzką 482 - dawną drogą krajową nr 14) do ul. Pabianickiej w Łodzi. Oddany do ruchu w 2011 roku. Obecnie drogę ekspresową S14 stanowi odcinek o długości 9,6 km, pozostała część, to droga krajowa 14 bis zarządzana przez miasto.

Kolejny 3-kilometrowy fragment trasy powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S8 Łódź - Wrocław i był siódmym odcinkiem realizacyjnym. Połączył węzeł Dobroń z węzłem Róża. Samochody ruszyły tą drogą 11 kwietnia 2014 roku.

7 maja 2012 roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej S14 nazwanej „Zachodnią Obwodnicą Łodzi i Zgierza”,

5 października 2018 roku podpisano umowy na projekt i budowę dla odcinka I, wykonawcą zostało konsorcjum: Budimex - Strabag,

8 października 2015 roku Wojewoda Łódzki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla I odcinka S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi,

8 listopada 2015 roku wydana została decyzja ZRID na II odcinek,

22 sierpnia 2019 roku podpisana została umowa na II odcinek. Tym samym należy uznać, że wszystkie odcinki są już w fazie realizacji. Termin wykonania prac to 35 miesięcy (w tym 10 miesięcy na projektowanie, gdzie wlicza się okresy zimowe, a pozostały czas to realizacja, ale w tym przypadku nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

 

 

 

 

 

 

 

Źródło info. i zdjęcia: GDDKiA Łódź

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Najpopularniejsze artykuły
Please reload

Archiwum
Please reload

Podążaj za nami
  • Facebook - AleksandrowOnline
  • Facebook - Aleksandrów Łódzki
  • Instagram - AleksandrowOnline
  • Instagram - Aleksandrów Łódzki
  • YouTube - AleksandrowOnline
  • Twitter - Aleksandrów Łódzki